N 50° 06.664 E 014° 15.082

Uloženo: 06/09/2008. Velikost: regular. Obtížnost: 1/5. Terén: 1/5


Letiště tak trochu z druhé strany … tak blízko přistání jsem ještě nebyl

Při tak trochu „povinné“ návštěvě TravelBug hotelu jsem si nemohl nechat ujít i možnost navštívit další nedalekou kešku na druhé straně startovací dráhy letiště. V této části jsem opravdu nikdy nebyl a ani mě vlastně nenapadlo, že je možné se tak blízko startovací a přistávací dráhy dostat. Zaparkovali jsme předpisově u Kněževeského hřbitova a vydali se na procházku podél oplocení. Cesta po obslužné komunikaci není žádné krása, ale pohled na velice rychle se střídající startující a přistávající letadla mi to určitě vynahradil. Letadla se mi líbí od dětství a dob stavění plastikových modelů a tak bych se na tohle představení vydržel dívat hodně dlouho. Bohužel je pracovní den a návštěva letiště jen malé odbočení z pracovní cesty. Takže rychlé odlovení krabičky, zalogování a jedem zpátky do pracovního procesu …

Výstavbě letiště Praha Ruzyně předcházel zvyšující se počet civilních letů na letišti Kbely. To již nezvládalo takové množství letů odbavit, a proto bylo rozhodnuto o výstavbě nového civilního letiště. Samotná výstavba probíhala v letech 1932-1937 na pláni Dlouhá míle mezi obcemi Ruzyně, Hostivice, Dobrovíz, Středokluky a Přední kopanina severozápadně od Prahy. Konstrukce letiště vyprojektovaná arch. Adolfem Benšem byla nesmírně moderní a stala se vzorem pro mnoho dalších zahraničních letišť; byla také oceněna na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži zlatou medailí. Letiště bylo uvedeno do provozu 5. dubna 1937, kdy zde v 9:00 přistálo první letadlo Československé letecké společnosti na trase Piešťany–Zlín–Brno–Praha. Již o hodinu později na Ruzyni přistál první mezinárodní spoj společnosti Air France na lince Vídeň-Praha-Drážďany. V několika následujících letech se plocha letiště zvětšila na trojnásobek, původní travnaté přistávací plochy byly nahrazeny betonovými. Po vyhlášení protektorátu Čechy a Morava bylo letiště Ruzyně obsazeno německou armádou a v provozu zůstala pouze linka Berlín-Praha-Vídeň. Po skončení 2. světové války se letiště dostalo zpět do rukou Čechů. Už 8. května 1945 byl provizorně obnoven provoz letiště. V letech 1947-1948 se podařilo vybudovat novou vzletovou dráhu. O rok později začala modernizace letiště - např. se prodloužila vzletová dráha, nainstalovalo se světelné zabezpečovací zařízení, které umožnilo noční provoz, vzlety a přistání za zhoršených povětrnostních podmínek.

S příchodem proudových letadel v 50. letech minulého století bylo nutné dále rozšířit a prodloužit vzletové a přistávací dráhy. Od roku 1960 probíhala výstavba areálu tzv. nového letiště – areálu Sever. Areál Sever vyrostl, jak již název napovídá, severně od původního „starého“ letiště. Kapacita tohoto nového odbavovacího terminálu byla 2.300.000 cestujících za rok. Stavba byla plně dokončena v roce 1968. Během osmdesátých let byl omezen počet vnitrostátních letů, zachována zůstala pouze linka Praha-Ostrava. Po roce 1989 došlo k oddělení činností ČSA a pražského letiště Ruzyně. Devadesátá léta se nesla ve znamení mohutných přestaveb a rozšiřování letiště Praha Ruzyně. Byla provedena rekonstrukce odbavovací budovy z roku 1968, položen základní kámen nového odbavovacího komplexu a zprovozněn terminál Jih ve staré části letiště. V lednu 2006 byla dostavěna prozatím poslední část letiště – terminál Sever 2. Díky tomu se kapacita zvýšila na více než 11.000.000 cestujících za rok.